Relaxed de laatste dagen van de vakantie door

‘Van mij mag de vakantie eeuwig duren..!’ of ‘Ik ben blij als ze weer naar school gaan..!’? Verschillende moeders, verschillende reacties. Maar hoe dan ook, met fulltime de kinderen om ons heen, ervaren we allemaal ook lastige momenten.

Ikzelf geniet intens van de mooie momenten met mijn kinderen. De geur van zon, zee en zonnebrand. Blije gezichtjes. Witte haren. Warme plaklijfjes. De avonturen die we samen beleven en de verhalen waarmee ze naar bed gaan. Maar 24/7 de kinderen om mij mee heen.. ik word er ook regelmatig stik chagrijnig van! De eeuwige broer-zus strijd waarin ze zitten. De herrie die ze maken. De 100e keer dat er ‘MAMA!’ geroepen wordt. En wat zou ik toch graag weer een gesprek willen voeren zonder dat ik voortdurend onderbroken wordt.

Na een paar van dat soort dagen kan het moeilijk zijn om ook nog de mooie momenten te zien. Daarom 5 mindfulness tips, om ook deze laatste vakantiedagen/weken nog intens te kunnen genieten van die mooie momenten.

1. Neem tijd voor jezelf!
Zijn de kinderen rustig aan het spelen? Neem dan zelf ook rust. De verleiding is groot om klusjes te gaan doen waar je anders niet aan toe komt. Maar echt.. de was kan vanavond ook nog wel gevouwen worden en de social media kan ook wachten. Ga eens rustig zitten om een boek te lezen. Kijk naar de natuur. Geniet van de zon op je huid. Het is nu me-time!

2. Begin of eindig de dag met yoga, meditatie of hardlopen
Zorg dat je met heel je aandacht bij jezelf bent, dat geeft rust in je hoofd. Daardoor heb jij de rest van de dag meer geduld en plezier.

3. Speel in de natuur
Bouw zandkastelen, pluk bloemen, zoek mooie stenen op het strand of grote stokken in het bos. Samen iets met aandacht doen zorgt voor verbinding. Zoek het kind in jezelf weer een beetje op en speel mee. Deze kwaliteit van aandacht zijn later de fijnste herinneringen!

4. Probeer ‘uitjes’ te beperken
Uitjes zijn leuk! Maar bij veel kinderen geeft het ook veel onrust. Probeer het daarom te beperken. Wissel het bijvoorbeeld af. 1 dag uit en 1 dag thuis. Zo kunnen jullie allemaal weer opladen.

5. Neem ademruimtes
Minstens drie keer per dag een paar minuten even helemaal niets doen. Zoek een plek waar de kleinste kans is dat je gestoord wordt (het toilet!). Zet de timer op je telefoon op 3 minuten (of 1 minuut, als drie echt niet haalbaar is). Merk dan eerst eens op hoe het met je gaat. Wat houd je bezig? Hoe voelt je lijf? Breng dan de aandacht naar je adem. Tel iedere uitademing en wacht dan tot de inademing vanzelf komt. Echt, het zal je verbazen hoeveel nieuwe energie je er van krijgt!

Ik wens jullie allemaal nog een hele fijne vakantietijd.

Nienke van Kortenhof

Nienke heeft een eigen praktijk, Aandachtzaam, waar ze mindfulness trainingen en coaching biedt aan het hele gezin. Haar uitgangspunt is dat iedereen het recht heeft om vrijuit te kunnen genieten. Soms is dat echter lastig als je het druk hebt of onrustig bent. Nienke helpt ouders, kinderen en leerkrachten met stressklachten of aandachtsproblemen hierin op weg.
Bovendien blogt Nienke over ‘mindfulness in het gezin’ en geeft workshops en lezingen . Regelmatig deelt zij voorbeelden en situaties over zichzelf als moeder van 2 kinderen, waarvan de oudste ADHD heeft.

Latest posts by Nienke van Kortenhof (see all)

1 antwoord
  1. Sandra de Koning - vd Pol
    Sandra de Koning - vd Pol zegt:

    Hee lieve Nienke,

    Allereerst mis ik nog steeds het kunnen volgen knopje, is het er al?
    Deze prachtige blog had ik dus helemaal gemist en zie ik dan alleen
    via mijn Koningskrabbels pagina. Hoe dan ook fijn om te lezen en
    ik kan bevestigen dat het zo werkt, van mij mag de vakantie nog
    eeeeeeuwig duren. Dus wanneer kom je BC-en? Kun je straks
    ook de Silent Night Run ervaren met ons, echt iets voor jou! X

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *