Meertalig opvoeden: on the klaibaan mit me

Het is geweldig om te zien hoe de kinderen de nieuwe talen oppakken. Inmiddels merk ik dat ze echt heel veel Engels verstaan en begrijpen. We hebben ook samen veel plezier in het lezen van Engelse boeken. Het spreken is nog wat lastiger. Zo bedenken ze zelf de mooiste Engelse woorden en krijg ik zo nu en dan ‘s avonds een lesje ‘Arabisch’ van m’n dochter. Je zou bijna denken dat ze het boekje ‘I always get my sin’ (M.H. Rijkens) hebben gelezen want ze zijn een kei geworden in het uitspreken van Nederlandse woorden met een Engels accent. Zo vraagt m’n dochter aan haar vriendje Ramsey (a.k.a. Wempsi): ‘you want on the glijbaan mit me?’ Spreek daarbij glijbaan uit als klaibaan. En natuurlijk snappen die kindjes meteen wat ze bedoelt! Ze weten zich uitstekend te redden en hebben zoveel plezier hebben met kinderen van allerlei nationaliteiten. De oudste geniet van alle nieuwe woorden die hij leert op school. De thema’s zijn ontzettend leuk en we leren regelmatig nieuwe woorden van hem. Zo vond hij het woord ‘sea anemone’ prachtig en leerden we gisteren dat een lieveheersbeestje ‘ladybug’ heet. We merken dat hij niet alleen de Engelse taal leert maar dat hij meer gevoel krijgt voor talen in het algemeen. Als hij Duits hoort weet hij direct dat het Duits is, zo ook als hij Arabisch hoort. Het kan niet anders dan dat ze hier hoe dan ook in hun verdere leven profijt van gaan hebben.

Tijdens mijn werk bij de CED-Groep in Rotterdam heb ik regelmatig aandacht besteed aan taalachterstanden in Nederland. We weten dat als het taalaanbod thuis arm is, het kind een taalachterstand zal hebben waar het niet snel meer vanaf komt. De investeringen van de overheid en gemeenten zijn enorm om te voorkomen dat kinderen op deze manier ongelijke kansen hebben in het Nederlandse onderwijs. Omdat het bij ons thuis nooit aan de orde is geweest en de kinderen als vanzelf een prima woordenschat opbouwden is het interessant om te zien hoe hier nu iets anders gebeurt. Ik hoor, terwijl het Engels verbetert, het Nederlands verslechteren. De kinderen gebruiken minder vaak nieuwe Nederlandse woorden en er glippen vaker dan voorheen foute vervoegingen tussendoor. Het taalaanbod Nederlands was zo ontzettend rijk toen we nog in Rotterdam woonden vergeleken met nu dat ik nog beter kan begrijpen hoe zo’n taalachterstand bij kleine kinderen ontstaat. Veel verschillende en nieuwe verhalen voorlezen helpt, het bezoek van opa en oma helpt omdat zij weer net andere woorden dan wij gebruiken. Maar zoveel variatie als ze nodig hebben kunnen wij niet voor elkaar krijgen. Soms ben ik bewust bezig met nieuwe woorden aan te bieden, maar ik zal ook situaties moeten creëren waarin we samen nieuwe woorden moeten ontdekken. Gelukkig hebben we leermiddelen van de Wereldschool die we kunnen gebruiken als leidraad. Die pak ik er regelmatig bij. En natuurlijk weet ik dat een rijk aanbod aan Engelse taal ook meetelt waardoor hun taalniveau hopelijk op peil blijft.

Ook bij andere gezinnen zie ik hoe lastig het moet zijn om kinderen tweetalig op te voeden en snap ik de vragen die deze ouders soms hebben over welke taal ze op welke manier moeten stimuleren. Binnen de compound zijn veel kinderen drietalig. Moeder uit Japan, vader uit Frankrijk en naar de Amerikaanse school bijvoorbeeld. De ouders maken vaak keuzes als: deze taal spreken we met elkaar, deze taal wil ik dat ze tegen mij spreken, deze taal mogen ze onderling spreken en deze taal wil ik dat ze alleen maar kunnen verstaan. En dan heb je het nog niet eens over welke taal ze kunnen lezen en schrijven! Deze ouders vertellen ook dat ze aan hun kinderen merken dat ze het lastig vinden, al die talen door elkaar. Maar ja, je wil toch wel heel graag met je oma kunnen praten…

Als ik dat hoor ben ik erg blij dat bij ons de Nederlandse taal onbetwist onze moedertaal is en blijft. Dan hoef ik me alleen maar zorgen te maken over hoe ze over een tijdje weer in zouden kunnen stromen in het Nederlandse onderwijs.

Latest posts by Vera Vergunst (see all)
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *